fredag 4 februari 2011

Moules marinières

2 kg blåmusslor (2 nät) - 8 st schalottenlökar - 4 klyftor vitlök - olivolja - 2 dl vitt vin - 4 dl vispgrädde - persilja - salt/peppar

Gör så här: Tvätta och spola musslorna under kallt vatten, släng dem som inte sluter sig. Finhacka schalottenlök och vitlök. Värm en stor kastrull och fräs löken i olivolja, tillsätt musslorna och rör om. Häll över vinet och koka upp, tillsätt grädden och krydda. Lägg på ett lock och koka tills musslorna öppnat sig, cirka 2 minuter. Blanda i hackade persilja och servera i djupa tallrikar med grillat lantbröd.

Kanske något av det bästa Frankrike har att erbjuda. Och med det önskar er en trevlig fredag!

4 kommentarer:

  1. Mmmm, det gillar jag! Med ett glas vitt till..

    Ha en trevlig fredag själv, kram Tina

    SvaraRadera
  2. Åh!! Precis vad jag & mina tjejer ska äta imorgon! Hoppas ni har det toppen uppe till fjälls! Blev inget med Långbro. Ingen riktig bra magkänsla idag. Kram Karin.

    SvaraRadera
  3. Åh, jag älskar moules. Jag brukar beställa det här hemma minst en gång i månaden! Mums!!

    SvaraRadera
  4. GOTT! Missa inte det här här stället nästa gång ni är i Gbg. Bästa musslorna i stada! Kram
    http://sanzensbyralada.blogspot.com/2010/11/lunch-for-den-krasne.html

    SvaraRadera