lördag 5 februari 2011

T to the R to the Ä to the N to the I to the N to the G...


Träning.

Idag tänker jag viga några ord om ämnet träning. Asså - Thank Good - att kvällstidningarna har lugnat ner sig något. Efter nyår är jag så trött på diet-rubriker och kom-i-form-reportage att jag bara vill syssla med långfilm och chipsätning under konstans soffläge. Detta pågår ändå tills de slutat skriva om all denna trams. Mästertrams.

För mig handlar träning om att hitta sin grej. Alla är verkligen inte skapta för gym och löpning. Man ska inte hålla på med sådant som ens kropp, sinne och själ skriker nej till. Man måste faktiskt ingenting. Eller som kloka Lisa säger; man ska träna för att bli en stark och smidig 80-åring.

Så efter ett par års paus (kanske flera än ett par, många par…) testar jag nu något där jag blir ombedd att förlänga ryggraden i inprint… (?) jag hänvisas även tänka att det står en varm kopp te på bäcken-plattan och jag ska slappna av. I svanken. Instruktören, hon är söt, sund och lugn. Det är värmeljus i lokalen och inga speglar.

Jag förstår inte alltid hur jag ska ta mig igenom dessa nya moment, men jag tar ett litet steg i taget. Och vet ni vad, jag kanske har hittat mig grej. Det stavas Pilates.

3 kommentarer:

  1. Pilates är inte dumt! Gillar det, bra för stabiliteten och bäckenbotten o mycket annat.

    Kämpa på!
    Kram Tina

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt! När det gäller träning ska man göra det som man själv vill och tycker är kul!

    Personligen så är jag verkligen en gym-människa och älskar att gå på pass som step, spinning, box etc. Men jag kan absolut inte slappna av och tycka det är kul med t.ex. Pilates och Yoga.

    Alla är vi olika, helt enkelt! :-)

    Lycka till med träningen!!

    SvaraRadera
  3. Jag är just nu för lat för att gå på gym.
    Men jag har gjort det en del förr.
    Men känndes som plågeri för mig...precis som du säger.
    Fast Tränade box&kick ,och älskade det verkligen.
    Men för ca: 3år sedan började jag med 1,5 h´s daglig promenad. Och det passar mig såååå bra. Det är terapi för själen. Jag bor nära havet,och där finns en kanon bra gångbana för just detta. Och jösses vilken bra motion det är.
    Nu har jag hållt upp hela vintern...men igår började jag igen :)Sköööönt!!
    Pilates har jag varit på väg att prova flertal gånger....men jag lyckas aldrig komma fram...hihi!!
    Kanske jag ska ta tag i det???

    Ha en skön söndag
    Kram Malin

    SvaraRadera