onsdag 6 juli 2011

När jag blir stor



När jag blir stor ska jag baka kanelbullar. Lagom brända och de ska dofta. Kardemumma och kanel. Sedan ska jag plantera jasmin i min vildvuxna trädgård. Trädgården utan korrekt lagda stenar och utan studsmatta. Jag vill ha en sådan där pippi-lotta-trädgård där inga barnpooler från Bauhaus står och skräpar. En å annan rostig trehjuling är okej, men ingen rutschkana i gul hårdplast.

Och vi ska ha saftkalas vid jasminbusken (eller säger man träd?). Oj, vad vi ska dricka saft. Hemlagad saft med en söt etikett som någon satt sin snirkliga handstil på. Tänk vad mycket saker jag ska göra när jag blir stor. Jag undrar just när den dagen kommer?

I framtidens fönster såg jag mig själv som en sådan där riktigt båt-mamma. Med frysboxen packad varje fredag klockan tre. Med alla barnens flytvästar under armen och ombyten som skulle täcka alla tänkbara väder. Allväderskläder. Men inget av detta har ännu inträffat. Inte ens bullarna. Jag har på riktigt aldrig bakat kanelbullar. Jag är mer en cheese-cake-mamma, eller en vi-tar-en-glass-i-frysen-mamma. Tänk vad fel man kunde ha.

Hur såg ni ert liv som vuxna? Båt-mamman, bull-mamman, morotsodlare eller växthus-mys-tant? Framför allt, såg ni några jasminbuskar?

5 kommentarer:

  1. Ha ha! Nej, jag såg inga jasminbuskar. Gjorde du det verkligen? Jag var nog tråkigt traditionell och såg mig själv med en hel drös med barn tror jag. En har jag ju i alla fall :)

    Och det där med fula pooler och gula rutsckanor. Handen upp. Känner igen mig. Och fy så fult det är. Nån vacker dag ska man väl få en fin vuxen-trädgård utan plastgrejer som dräller omkring...

    Kram / Kristina

    SvaraRadera
  2. Ja, herregud, alla dessa plastprylar gör ju inget för harmonin varken ute eller inne. Men praktiskt, bra och billigt får gå före...
    Ja du, bull-mamma och växthus-mamma var väl det jag tänkte. Bull-mamma stämmer nog, men det där med odlingen har jag insett att jag måste hålla på en Linda-nivå. Men jasmin...njäe... :)

    SvaraRadera
  3. Oj, svårt att svara på...
    Själv har jag en underbar mamma som varit hemma stor del av min barndom, som bakat bullar och pysslat, sytt, skött om oss. Så jag har väl nog henne som förebild när det gäller sånt. Har gått ned i arbetstid för att hinna mer med barnen, det blev för kaotiskt stressigt med heltid. Bakar gör jag väl då och då, men inte så ofta. Odlar ätbart gör jag inte (ännu) men däremot blomster och en shersminbuske har jag absolut, hihi!

    Trevlig sommar!!
    kram, Ann-Christine

    SvaraRadera
  4. Jo förresten, vi har delat vår trädgård i två (eller egentligen fyra) delar. Den ena är för barnen med lekstuga, gungor och trampolin och den andra är "fingården" där jag håller till med planteringar och sånt. Det är platsen man ser när man svänger in på gården och som jag ser från altanen.

    SvaraRadera
  5. Japp jasminbuskarna var gjutna från början! Har nu planterat 3 sorters jasmin utan att få de där med så vacker form som på din bild, men doftar gör de! Annars vet jag inte vad jag skulle bli mer än tålmodig o inte göra alla fel som alla andra gjorde hela tiden.... He he. Äldste sonen fyller 14 om en dryg vecka...
    I say no more.

    SvaraRadera