måndag 26 mars 2012

På landet finns inga monster





Med våren kommer längtan till landet. Så är det bara. Och därför spädde jag på min längtan ytterligare genom att titta igenom gamla foton från förra sommaren då vi tapetserade i vår lilla sovdel. Åh, vad jag fortfarande gillar den där tapeten. Samtidigt gjorde jag äntligen en back-up på alla mina bilder. Det var ett år sen sist. Bara rensa och slänga dubletter tog hela kvällen.

Hur gör ni med alla era bilder? Antar att ni har minst lika många som jag. Är ni duktiga på att rensa? Har ni något smart mappsystem ni vill dela med er av? Och framför allt, back-up - vad är bäst?

6 kommentarer:

  1. Det finns bara ett ord som kan beskriva min bildbank: kaos. Jag borde sätta mig och gå igenom alla bilder och mappa upp dem och faktiskt radera alla suddiga och dåliga men....:-)
    Och landet - ja vad härligt!
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  2. Å härligt!
    Och woohahaha gapskratt om du frågar om bilder. OMG finns inte ord för bildhanteringen i detta hem, K sliter sitt hår i missnöje över sina sopa till fru när det gäller ordning och reda i datorsammanhang...

    Men å inte ska du ge upp poms. Det är ju det jag säger - 15 ark till en stor - tät o fin blir den då! Och jomen styrka kan man göra på tråkvikt ica-silke - fast inte nu längre då om man får marknadsföra sig själv ;)

    Hoppas du mår fint , det närmar sig...
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag vill också ha en liten stuga!!

    SvaraRadera
  4. Bilder... lite ångest kommer krypande direkt. Vi har ett NAS står i intilliggande hus som säkerhetskopierar av sig själv varje dygn tror jag. Bra om det skulle brinna eller datorn krascha. Rensa och mappar, host host. Mannen köpte en programvara som tar bort dubbletter, värt varenda krona för oss som lyckats importera samma bilder flera gånger när vi flyttat runt bland originalen mellan olika diskar.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Ja, visst är det nåt med våren som får en att längta till landet. Man liksom ser sig själv i en grön blomstrande trädgård utanför ett underbart vacker lantigt hus, solen skiner, ungarna är glada, vitklädda och skinande rena och den snygga mannen hugger ved så vi ska ha så det räcker när vi på de lite kyliga vårkvällarna sätter oss framför brasann. Eller nåt sånt... typsiak vår- och sommardrömmar. ;-)

    SvaraRadera
  6. Hjälp vilka fina bilder! Blev alldeles sommar-sjuk nu. Längtar...

    SvaraRadera