måndag 7 maj 2012

07: FAVORITE


En favorit, då tänker jag genast på mat. Och bröd. En vardagslyx som alltid är värd en omväg, en extra peng och en macka till. Levain surdegsbröd från Fabrique eller Gateau. En vacker dag ska jag laga mitt eget surdegsbröd, men tills dess fortsätter jag köpa från bagaren. Helor och halvor av dessa jättelimpor är så nära brödhimlen du kan komma. En favorit - helt enkelt.

Nu finns det visst surdeg på burk från Kronjäst. Jag känner mig skeptisk, men det kanske är värt ett försök. Är det någon som provat? Resultat? Eller rent av tillagat en egen surdeg? Det måste väl vara jättesvårt?!


Fler tolkningar av dagens tema i fotoutmaningen hittar ni länkar till inne hos Kristina.

A Photo a Day:
01: You | 02: Breakfast | 03: Something you adore | 04: Letterbox | 05: Something you wore | 06: Makes you smile | 07: Favourite | 08: Your sky | 09: Daily routine | 10: Childhood | 11: Where you sleep | 12: Close-up | 13: In your bag | 14: Something you’re reading | 15: Happiness | 16: Morning | 17: Water | 18: Something you bought | 19: Sweet | 20: Someone you love | 21: Reflection | 22: Your shoes | 23: Something old | 24: Guilty pleasure | 25: Something you made | 26: Colour | 27: Lunch | 28: Light | 29: Inside your fridge | 30: Nature | 31: You again

9 kommentarer:

  1. Jag försökte mig på att baka surdeg en gång & göra det från grunden. Dock blev resultatet misslyckat men någon gång ska jag lyckas :)

    SvaraRadera
  2. Jag var en hejare på att baka surdeg när jag var ung och verkade ha oändligt med tid. Jag bodde då i ett hus med värmepanna. Jag ställde då burken med surdeg på pannan och vips blev det ett bubblande i burken.

    Men visst hör allt gott ätbart till favoriterna. Jag hade idag tänkt mig en bull-promenad till Fru Maria's bak och handla lite gott bröd och en och annan bulle.

    Fin måndag på dig!

    SvaraRadera
  3. Jag älskar verkligen surdegsbröd. Har faktiskt gjort eget, men det var många år sen nu. :)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  4. Anna, jag är övertygad om att du skulle bemästra surdegsbakande galant. Det är plätt lätt att få till en bubblande fin surdeg, vatten, mjöl, honung (är lite fusk men ger racerfart åt surdegen) & kärlek i ett par dagar... perfekt när du är föräldraledig.
    Sen kan du shoppa loss på gadgets som baksten, brödformar etc :-)
    För övrigt håller jag med dig på alla plan vad det gäller bröd..

    /Annmarie

    SvaraRadera
  5. Åh, jag älskar bröd! I alla dess former. Det är no gmin största last hrä i livet... bröd. Mums! :-)

    Har testat surdegsbakandet och det är inte så svårt, men ack så tidskrävande. Lycka till och håll oss uppdaterade om resultatet!

    SvaraRadera
  6. Troligen är det lite sånt där man kan få på hotellen jag besöker nån gång mellan varven men ja, ett bröd ;)

    SvaraRadera
  7. Ja, ett gott surdegsbröd är aldrig fel. Har aldrig testat egen surdeg, men vågade mig faktiskt på Kronjästs variant. Vart ett väldigt gott bröd. Både vete och rågvarianten. Men nästa gång måste jag testa att göra egen :)
    Ha en fin kväll! /Elin

    SvaraRadera
  8. Mmmm, bröd. En av mina favoriter med. :) Och mjölk. Har många cravings just nu märker jag. Tusen tack förresten för dina fina kommentarer, gör mig så glad! :)

    Kram från Lotta

    SvaraRadera
  9. Mmmm så gott. jag har inte heller hoppat på trenden och bakat surdegsbröd. Är till och med ganska sen på det känner jag. Det får väl bli ett projekt att lägga till listan.

    Urfina bilder! Jag sitter nästan här framför datorn och dreglar. Jag som skulle gå och lägga mig nu känner att jag måste sätta på lite te och ta en macka istället :)

    Kram.

    SvaraRadera