måndag 20 augusti 2012

Dallas vinner över blogger i kväll

Bilder: Instagram @annasylvan

Jag har slagit knut på mig själv. För varje dag som går längtar jag mer och mer efter det skriva ordet och de arbetade bilderna, men inspirationen och flödet tycks inte riktigt infinna sig. Innan Instagram gjorde entré i mitt liv tycktes bloggen fungera som en ventil för mig, en ventil som alltid behövdes luftas. Alltid. Nu saknar jag ord. Uppslagen som tidigare kom till mig hela tiden verkar ha flytt sin kos. I kväll hoppas jag på en vändning.

Följer med spänning Weronicas inlägg inför höstens ansats. Instagram vs blogg. Eller båda? Eller snarare förhållningssättet dem emellan. Jag läser också med stor lust alla rapporter från Formex, en mässa jag själv tänkte skulle bli min stora återkomst.

Sofias fina inlägg om RioRio, också en av mina favoriter, Annixsens snygga reflextion över all vacker metall, Fridas schysta bilder från The Odd Nest och Henricks som hissar Mateus nya African-style. Kanske adderar jag några av mina favoriter senare. Kanske inte.

Nu sätter jag mig framför säsongpremiären av Dallas. TV vinner över blogger i kväll igen. I det tysta hoppas jag att detta inlägg blir mitt startskott och att det är sista kvällen som tv vinner över mitt tidigare högt skattade nöje.

Och nu när jag ska länka till Sofias fina inlägg om RioRio ser jag att även att där finns kloka tankar över beteende på Instagrammet kontra bloggen. Precis som hon känner jag också att jag missar bollen. I bland inför öppet mål. Jag missar att svara, att gilla, att kommentera. På något sätt är det ändå skönt att fler verkar ifrågasätta och ställa sig aningen tveksamma över alla dessa sociala platser (som i viss mån gör oss osociala). Skönt tycker jag. Även om jag gillar dem så är jag alltså inte ensam om att känna mig lite kluven. Dallas here I come!  

14 kommentarer:

  1. Åh, det verkar olika för många - för mig är bloggen absolut det primära, för jag vill använda ord. Instagram är som en spännande krydda dock. :-)

    SvaraRadera
  2. Anna, Anna, Anna. Jag läser väldigt många bloggar. Hämtar inspiration och älskar alla häftiga, kreativa och härliga donnor. Men den blogg jag håller varmast om hjärtat är din blogg. Hoppas och ber på mina bara knän att du får en kick efter Dallasavsnitt. Jag ligger här i vår lilla sovalkov och Tommy uppdaterar repliker. Heja dig vännen! Du är grym. Kram Karin E. Sen ser jag fram emot en liten kaffe här i höst. Face2face :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Fina. Du.

      Kaffe= snart. Behöver en dos Karin. Pronto.

      Radera
  3. Jag är ganska bra på att knyta upp dubbelknutar. På andra. För om jag är bra på att lirka och tålmodigt pilla upp och lossa på andras knutar så är jag nästan en världsmästare på att slå knut på mig själv. Jag också...

    Att susa runt på IG gillar jag. Ser inte det som en konkurrent eller ett alternativ som varken borde stressa eller störa. Det är ju så annorlunda. Fast lika. Både blogg och IG bygger på lägntan efter visuella kittlingar i grunden.

    IG är kanske lite som trevligt småprat vid sandlådan eller fnissiga samtal i toakön på stan en sen tjejkväll. Eller kanske lite som ett ofattbart långt telefonsamtal med snurrade telefonsladdar och Tracks på radion... Lättsamt och fyllt med precis vad som helst. Olika varje gång och på ett sätt för henne och på ett annat sättt för mig...

    Bloggen är mer som en arrangerad middag med vänner och genomtänkt meny ackompanjerat av ett gott vin som öppnar upp för intressanta och givande samtal.

    Ja du fattar... Men jag vill ju både småprata i sandlådan, snurra på telefonsladdar gå på toa och bjuda på middagar. Såklart är det möjligt. Eller hur? Varför krångla till det?

    Varför skriva så väldigt långa kommentarer när allt jag vill säga är:

    kram

    Tina ;)

    SvaraRadera
  4. Jag tror verkligen att det kan bli för mycket. Jag tror att all information och alla bilder hos alla gör att denna sociala värld kan bli rentav opersonlig. För mycket att ta in, hjärnan sorterar bort. Men det är jag. Och jag håller mig till blogg. :)
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Så bra Tina har skrivit det! Nu blev det med en gång så mycket enklare. Jag tror, precis som jag skrev hos Weronica nyss, att IG svalnar till hösten och mycket av det som funnits där flyttar in till bloggen och blir mer i form av text och bild. Och förhoppningsvis, efter ett tag , så har man lärt sig vad som passar var och hur man förhåller sig till det och sin tid. För mig har IG blivit mitt amningstidsfördriv så när det blir mindre av den varan kommer jag säkert inte hinna kolla flödet eller kommentera eller lajka så ofta heller.

    Vi får helt enkelt prova oss fram.

    Och mailet får du imorgon nu väntar nattsömnen känner jag :)





    SvaraRadera
  6. Jag har inga bekymmer med olika sociala och (o)sociala medier så länge de fyller en funktion. FB, iGoogle, Pinterest, Linkedin, Google+ och Twitter tillsammans med en rad tidningar och böcker och föreläsningar och radio och TV. Multitasking och som stafett, hittar något i ett media som jag sparar/delar/diskuterar i ett annat. Men sen när det är umgänge och familjen då väljer jag raskt bort alla medier och det är ganska många timmar av min vakna tid. Och Wordfeud var inte heller så svårt att välja bort från början :)

    Sen är det en del saker som jag inte hittar nyttan med, som inte känns komplett. Instagram är en sådan. Jag får inte bilderna i min bildbank. Jag får bara bilder och väldigt lite mer. Jag får MASSOR bilder från nära och kära och okända helt utan ordning. Jag kan inte spara och dela bilderna vidare eller tagga dem så jag kan söka igen. Fast så här kände jag med twitter också för fyra år sen och nu använder jag det massor och älskar det. Pinterest fastnade jag för första dagen och är helt besatt av. Vad jag ska göra när Google stänger ner iGoogle vet jag inte. Panik. Får bli flipboard via google reader misstänker jag. Flipboard gillas. Google+ är intressant och bra men det är lite kaka på kaka med allt annat. Linkedin är mer för jobbet men blir allt mer isolerat och fungerar väldigt bra i en del branscher, i andra är det helt dött. De två senare använder jag mest för olika kundprojekt.

    Svammel, svammel - det verkar vara flera än jag som inte vet ut och in och det är alltid en tröst :) Å' andra sidan - vi handlar inte i alla affärer som finns, kör alla bilmodeller eller barnvagnar. Vi väljer vår mix som passar vårt liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Caroline, du är klok som en bok & tack för att du tar dig tid att svara. Som du skriver; man får hitta en motorväg som passar. En sak är tvärsäkert: jag älskar Pinterest och förstod från dag ett användarnyttan. Det andra är väl mest nöje och mindre nytta.

      Jag har hållit Twitter på behörigt avstånd. Undrar just om jag ska kasta mig in i det nu också.

      Flipboards (??) Anordnar du utbildningar?

      Radera
    2. Twitter är kul om man följer på vissa ämnen och gillar politik och musik. Bra omvärldsbevakning men en ankdamm :) Flipboard är en app för iPad som du kan lägga in bloggar, facebook, twitter eller vissa ämnen i. Sen blir flödet som ett magasin. Galet snyggt och en annan upplevelse. Passar bra för iPad.

      Jag är mest nyfiken på om någon har ett bra alternativ till iGoogle för att läsa bloggar? Jag har alla som startsida i små rutor och det är så behändigt. Är inte så förtjust i google reader och vill inte ha in bloggar i mailflödet. Förslag?

      Radera
  7. Jag kände lite som du efter semestern, kommer jag att orka att börja blogga igen. Hur ska jag få energi och inspiration till det?Men så plötsligt så hände något, jag ville mera och nu tror jag precis som Kristina skriver att IG kanske svalnar något nu till hösten? Jag blev ialla fall så glad när jag såg ditt inlägg här ikväll och hoppas att Dallas kickar igång dig igen. ;)

    Om inte så vänta och se, det ska kännas roligt! Och du, nästa gång så gör vi Formex ihop! Tjing för att köra Harry i vagnen ;)

    Kram!
    A

    SvaraRadera
  8. Allt har sin tid kände jag i går. Säsongerna skiftar. De visuella platserna likaså. Sommaren gör sig ju himla bra på Instagram. Frågan är om det kommer att bestå? Men jag tror att det finns hopp om blurriga julbilder där så småningom när man känner att bloggen får vila, men inte kan låta bli att tänka lite i bild :) Det är bra att stanna upp lite. Fundera över var man skall lägga sin kreativitet. Vad man skall ha de olika kanalerna till. Kanske fyller de olika behov hos oss? Tack för tankar hos mig också, Anna. Jag uppskattar dem mycket! Med hopp om en gyllene blogghöst :) Kram

    SvaraRadera
  9. Instagram har känts smidigare och mer lättillgängligt i sommar, jag har också lite svårt att komma igång med bloggen på riktigt igen, men tror att allt kommer falla på plats under hösten :-) Kram Elina

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Jag har nog slagit en stor dubbelknut på mig själv just nu. Blogg, Etsy, Flickr, Instagram, Facebook. Det finns ingen rimligt chans att jag ska hinna med allt och att vara överallt. Bloggen för mig har varit ett dåligt samvete ibland, att inte hinna uppdatera tillräckligt ofta, inte hinna skriva tillräckligt bra texter eller besöka alla fina som skriver så bra och snälla saker. När jag började på IG bestämde jag mig att så får det inte bli där. Det ska vara något annat - lättsamt, roligt, snabbt och enkelt. Utan krav. Då blir det också lättare att låta det vara. Men jag känner inte heller samma närhet och djup där. Kontakterna är ytlig(are) och där finns inte samma utrymme att uttrycka sig i ord. Bilderna är mer lika varandra (för att mycket är detsamma i vår vardag (?) och för att vi använder samma format och filter!? IG och bloggen får gärna gå hand i hand men blir det ena en upprepning av det andra - ja då är det inte så kul längre. Då handlar det bara om att synas och det lockar inte mig! :) Så glad att se dig här igen! Kram

    Ps. Hur var Dallas? Missade på blogg och tv igår! ;D

    SvaraRadera