lördag 5 januari 2013

Nyårslöften om att gå i höga klackar


Efter en mycket välbehövlig paus inser jag att jag saknat detta. Jag gör verkligen det. Jag saknar precis allt var det innebär. Allt från det självklara; skrivandet och fotograferandet, men också den kreativa processen, jakten på nya saker att vilja konfrontera, basonera ut och filosofera över. Paus för mig är synonymt med reflexion och förutom allt det självklara kring jul och nyår så även denna gång.

Jag har aldrig varit bra på att prata i telefon. Kanske är det nu jag äntligen funnit ett substitut. Att blogga, mitt sätt att 'ringa nån' och 'prata lite'. Envägskommunikation kan någon tycka, men jag känner mig rik på vänner i andra änden av luren. Stormrik. Så alla ni som tittar in här - med eller utan att lämna avtryck - tack! Tack så in i sjutton mycket!  

Det var det. Nu till det mindre viktiga. 


När vi nu lagt ett år till arkivet är det väl på plats att görs någon typ av årsbokslut. Jag gör det en annan dag och fokuserar i stället på mina nyårslöften innan det blir för sent att kommunicera ut dessa. För mig gäller nämligen bara en sak. Det viktigaste med nyårslöften är inte att hålla dem, det är att berätta för så många som möjligt vad jag tänker göra så att smällen blir kraftig om jag nu inte lyckas, eller rättare sagt - då måste jag lyckas.

Så 1. de ska vara kommunicerade och 2. de ska vara utmanande. Inget trams om att inte äta godis, det kan väl alla!

Jag har egentligen bara angett ett nyårslöfte en gång. Jag skulle följande år lära mig att gå i högklackat. Sagt och gjort. Jag kan det nu. Efter mycket slit och skoskavsplåster. Ett väldigt användbart nyårslöfte visade det sig.


Sen dess har jag inte haft behov av att ange några löften, men efter att ha fastnat i dagens DN känner jag att två löften måste anges.

1. Jag ska framkalla bilder. Jag läste om någon som hade fått alla sina hårddiskar pajade och alla fotominnen var för evigt borta. Kan ni tänka er så gräsligt?! Och ärligt, jag vill inte ha alla tusentals bilder. Jag vill bara ha ett urval. Några resor, några högtider, barnens utveckling etc. Så 2013 blir alltså årets då jag gör barnens album, några resor och sedan löpande sköter mitt framkallande så att inte ångesten över allt osorterat uppstår igen. Snacka om Mt Everest - men here we go!

2. Jäklar vad vi shoppar! Konsumtionen ökar kraftfullt och snittkvittot för julklappar var högre än någonsin. Det motsägelsefulla för min del är att jag alltid beklagar mig över platsbrist. Hopplöst! Jag lägger per omgående köpförbud månaden ut. Inte en endaste pryl. Mat och hygien är givetvis undantag. Efter månadens slut gäller utvärdering och möjlighet till förlängning ytterligare en månad. Shop-stop går som den uppmärksamma säkert noterat helt emot löfte nummer ett, men oroa er inte, jag kommer inte vara redo för någon framkallning under första kvartalet.


God fortsättning och tack igen för att ni är här. 
Hoppas att ni har haft en skön ledighet. Pausat, dansat, reflekterat, gått i högklackat och kanske gett några löften? Har ni det? Berätta!


13 kommentarer:

  1. Heja dig Anna! Köpstopp kunde jag skrivit upp mig på men idag hade det absolut fallerat. Och igår. Idag fick jag till och med ta bort böcker från ett helt hyllplan i bokhyllan för att få plats för alla fina Ingela p ahrrenius Babyshkadjur jag köpt.
    Och nyårslöften om högklackat, de hade jag med. Bloggandet har vilat lite även hos mig. Först på grund av funderande men nu på grund av strul med blogger. Jag lyckas inte lägga in bilder i inläggen! Jättestörigt!
    Ha en skön lördagkväll, här blev det stjärnorna på slottet och julens chokladrester. Kram!

    SvaraRadera
  2. Jagnkänner detsamma som du ang telefon, & blogg!
    Mitt nyårslöfte är som alltid att vara snäll. Förra året körde jag på fotolöftet och HÖLL det, så himla glad för det!
    Lättare att fortsätta i samma takt nu :)
    Lycka till ochbtack för bra och inspirerande blogg!

    SvaraRadera
  3. Jag beslöt för några år sen att minska allt jag ägde med 50 %. Dels för att det tog för mycket tid att hålla ordning på allt och dels för att det gjorde att jag inte hittade/orkade/glömde använda allt.

    Efteråt var jag mest arg på mig själv för allt som följt med på fem flyttrundor senaste tio-tolv åren och som vi betalat dyra flyttpengar för och dessutom lagt massor av tid på att packa och packa upp helt i onödan... Ex fyra potatisskalare varav en fungerade, stekpannor som aldrig gått att steka med, kastruller som inte gått att hälla ur utan att spilla, skor/kläder som aldrig blivit lagade, kläder jag aldrig kommer i igen, felköp som aldrig används, köksredskap som jag heller aldrig använder, 14 skruvmejslar i samma storlek, gamla teknikprylar som aldrig lär se dagens ljus igen och vad ska man med fem trattar och fyra durkslag till?

    Det blev många annonser på Blocket och Tradera och ännu fler rundor till Myrorna för att lämna in stort och smått. Ex några tusen CD-skivor och fyra IKEA kassar böcker som jag inte ens saknar (bokhyllan är fortfarande överfull...).

    Lättstädat och ändå är variationen på bordet större än någonsin. Bara ett tips sådär när det är dags med vårstädningen ;)

    SvaraRadera
  4. Hmm... man skulle nästan kunna tro att du och jag skrivit nyårslöften i par.
    Eller för min del kanske det inte direkt var nyårslöften men igår satt jag typ tre timmar vid datorn och sorterade och valde foton som jag skickade på framkallning och så sent som idag sa jag till Tobias att nu är det köpstopp januari ut, som gäller.
    Tråkigt bara att jag inte hann köpa lamineringsmaskinen innan köpstoppet trädde i kraft. ;) Det får kanske bli klistra-foton-i-album-dejt nästa gång istället. Eller bara en vanlig hederlig lunch och kaffe. :) Kram

    SvaraRadera
  5. Har inga uttalade nyårslöften, men album är ett ständigt pågående projekt som alltid hamnar längre ner på listan istället för att strykas från den. Mina övriga tankar kring vad jag vill, önskar, hoppas, drömmer angående detta år kan vi ta när vi ses. Vilket är snart. Härligt! För övrigt är jag glad att ha det här sättet att läsa om vad du gör och tänker. Puss min vän och gott nytt!

    SvaraRadera
  6. Hej!! Det låter bra. Jag har dock valt det klassiska " gå ner i vikt" löftet men också gett mig köpstopp i tre månader. Och oj vad sugen jag är, men också otroligt motiverad! Nu kör vi...

    SvaraRadera
  7. Ja du, det där köpstoppet skriver jag under på, och fotoböcker är jag också sugen på... :)

    Fast mitt egentliga löfte handlar om matvanor. Som för dom flesta. :)

    God fortsättning!

    SvaraRadera

  8. This is a very useful article for the readers, especially for me

    SvaraRadera
  9. Du sätter ord, på pricken, hur det är med bloggen. Det är så kul och allting runtomkring; förberedelser, bloggvännerna och alla andra är så berikande! Även om en paus ibland är välbehövlig.

    Jag hade som mål förra året att ta tag i mina foton - sortera, rensa, redigera klart, kasta, säkerhetskopiera och framkalla. Det bidde inte så, bara lite mer dåligt samvete... Men i år!! Har du framkallat fotböcker tidigare och har något som du kan rekommendera?

    Jag önskar vi bodde lite närmre... då kunde vi gjort allt det där med en kopp kaffe och babbel samtidigt :)

    Kram och gott nytt år om jag inte önskat det tidigare!

    SvaraRadera
  10. Yes, vad härligt att du är tillbaka Anna. Jag har saknat dina inlägg och bilder! :)

    Bra nyårslöften du delar med dig av. Jag måste också bli bättre på att framkalla och på att backa upp mina bilder. Och ja shopping - bra tänkt där med. Jag kommer inte vara så drastisk men däremot försöka bli mer medveten när jag handlar (både tänka över om jag verkligen behöver något samt om det finns några bättre alternativ).

    Ha en skön söndag!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  11. Inga löften för mig, men absolut tankar om det nya året. En tanke är faktiskt att börja använda klackar oftare, det är ju så snyggt. Framkalla är jag redan duktig på och att göra fotoböcker årsvis. God fortsättning!

    SvaraRadera
  12. Jorå, knåpade ihop årets lista på bloggen härom dagen med sånt som Dricka mer te i sängen och att Säga oftare till min man att han är den finaste jag vet. Är rätt nöjd med listan faktiskt. :)

    http://enmatskedgrejer.blogspot.se/2013/01/att-citera-sig-sjalv-om-nyarsloften.html

    Kram kram och önskar dig ett fint år!
    Cecilia

    SvaraRadera
  13. Jag har handlat upp min nätshoppingbudget (visserligen för en del julklappspengar) för lång tid framöver när jag gått loss på rean, så det faller sig nog naturligt för min del! Annars blev det gröt till frukost i dag. Och det smakar aldrig speciellt gott innan man gått över tröskeln. Men det planerar jag att göra :) Heja oss! Med alla våra förhoppningar och förväntningar som surrar i luften nu. Och låt oss ta hand om varandra mitt i mörka vintern. Kram

    SvaraRadera