tisdag 3 december 2013

Den perfekta torsdagen i city


Minsann, jag tror jag har hittat härligaste lyxfrullen i city. Wienercaféet på Biblioteksgatan serveras urtjusig wienerfrulle för förnäma 265 kr. Så öppna upp den stora plånboken för här går starten på den perfekta torsdagen i Stockholm. BANG!


"House tea blend, coffee or hot chocolate. Freshly squeezed orange juice. 
Croissant, Chocolate filled croissant or Danish pastry. 
Homemade toasted bread, our marmalade and French butter. 
Small fruit salad. Slow food baked eggs with tomato, small sausages and bacon."



Mätta och belåtna går vi ett par steg i nordostlig riktning och in på Stories. Har fortfarande inte hittat något för garderoben som känns övertygande men förpackningsdesignen på skönhetslinjer ger kli i fingrarna. Förmodligen köper jag lite julklappar här och drar raskt vidare för mera inspiration.


Tur för mig att jag födds utan parfymallergi, för inne på Zara Home doftar det mycket. MYCKET. Det gillar jag, men har full förståelse och beklagar situationen för alla som gör entré med en nysning. (Zara borde kanske tänka lite på det) Hur som ser Zara Home ut precis som utomlands vilket jag gillar. Förutom deras tvål och doftsortiment gillar jag borden och deras gigantiskt smyckesaskar i spegelglas. En trappa ner finns en lite Zara Kids, hade önskat en större avdelning, men man kan inte få allt...


Vi drar vidare mot en riktig guldgruva. Dusty Deco. Urtrevlig service och fantastiskt sortiment. Man måste helt enkelt gå hit för att förstå eller kika på deras inspirationssida som man hittar här.


Åh, vad hungrig man blir av allt spring i affärer (trots att man står sig ganska länge av wienerbröd). Vi tar det långa benet före och går ändå bort till Hötorget och ROOM på översta våning. Men vi börjar med att åka ner till våning -1 och besöker Restaurang Voltaire hemsidan verkar vara under konstruktion men här kan man läsa lite mer om tankarna ("Voltaire som ett matspa") kring stället.

Mumsiga pannkakor med hallongrädde (lite sur, säger Ester - förmodligen sockerfri) och galet god ceasarsallad.

Sedan är det bara att ta hissen på topp floor och jobba sig neråt. ROOM, Habitat, House Doctor, Sprall...



På Rådmansgatan ligger Lotta Agatons torsdagsbutik (bara öppet på torsdagar, men numera också e-shop). Jag stod handfallen av allt tjusigt. Totalt oförmögen att fatta kontrollen och köpa mig något. Mina vänner köpte pluttefikationstabellen vilket givetvis var en briljant idé, speciellt om man har skolbarn som på ett grafiskt vis vill lära sig räkna med designriktiga hjälpmedel.


Avslutningsvis måste vi äta igen. Det gör vi på Broms på Karlaplan. Ja tack till Manhattan Clam Chowder eller Ibericokarré med äppel- och rotselleripuré.... Mums!


4 kommentarer:

  1. Oh, jee. Tack för massor av inspiration. Skall själv till Stockholm om två veckor. Jag tänker åtminstone besöka Room och Voltaires restaurang.
    Älskar deras sortiment som de har på PUB.

    SvaraRadera
  2. Haha, världens bästa Stockholmsguide! Tack för det, bor i stan men inte hittat till alla de där godingarna ännu. Jag kopierar alltså rakt av :)

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig dag! Vilket tempo det verkar. . . ;-)

    Kram N

    SvaraRadera
  4. Wienerfrulle?! Vadfalls? Hur menar frun?

    I övrigt är det bara att beta av listan för butikerna som tipsas om här ser ut att falla Bäckstrandskan i smaken precis. Här kan det spenderas kan jag konstatera :)

    SvaraRadera