torsdag 30 januari 2014

Mina tio - januari

Snart lämnar vi januari bakom oss. En bra och intensiv start på nya året för min del. Därför tackar jag Weronica för uppslaget om 'Mina tio' - ett sätt att summera månadens intryck. ...och för Guds skull, missa inte upphovskvinnans tio.   


Först ut. Januaris bästa på TV. Min avkoppling på lugna lördagskvällar (och några repriser på tisdagskvällen).  Dancing on The Edge. Alla fyra avsnitt ligger nu på SVTplay. Men passa på, första avsnittet försvinner om fyra dagar. 


Två mässor, Formex och Paris. Nästa vecka är det möbelmässan. Finaste nyheten är Tom Dixons nya lykta. Nästa lite zebra va? Span-tips från Trendspanarna


Ska vi droppa vitt och fräsch under 2014? Grey is the new black? Min kompis har målat mörkt grått i sovrummets alla väggar. Och tak. Såsnyggt. Funkar i matplatsen också, Maison Hand via Seventeen doors


Semlornas månad. Har ätit på tok för få. Jag bakar alltid minisemlor, the classic way, bara det att jag inte hunnit än. Låt februari bjuda på åtgärd. Här är ett nytänkande alternativ. Minichokladsemlor med chokladganache och polkagrädde.



Jag har varit flitigare på instagram än på boggen. Det är ju fortfarande så kul, så enkelt. Jag gissar att insta finns till hands hela 2014 också.  

Januari, ny start, ny pepp! "You only have one life to do whatever you want with...." The queen of beautiful quotes, likaså snyggt flöde; instagram@theresesennerholt


Mitt reafynd har hängt på sin galge. Kanske premiär för den här skapelsen på nästa veckas galor. Yes, jag ska på två stycken!



Känns som vi sett så mycket varianter av marmor redan. Stefan Nilsson skriver på sin fina blogg Eat and greet om grön sten och grön marmor. Jag har hört vissa benämna det som "fulmarmor" vilket jag anser vara ett högst opassande val av smeknamn. Det är ju supersnyggt ju. Och superlyxigt. Amerikanska L’Objet har gjort en kollektion man kallar Malachite Dessert. Grönt och guld, visst gifter det sig... 


Nummer 1, 2014 av RUM hemma. I Like! 


Vi började med färskpressad varje morgon sedan nyår. Apelsin, morot och ingerfära. Mums för immunförsvaret. Behövs ingen centrifug. Blendern funkar fint. 


Januaris alla buketter. Hej tulpanerna. Welcome back. Over and out. Tio, nio, åtta, sju, sex, fem, fyra, tre, två, ett..... zero!

6 kommentarer:

  1. Vilket härligt svep! Men du, det funkar alltså att göra juicen i blendern? River du allt först då eller slänger du bara i det? Låter ju toppen för mig som svurit på att inte låta en köksmaskin till komma över tröskeln utan klara oss på de vi har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, det funkar. Men du måste riva, skala osv. Jag är med på din boll. Inge fler maskiner. Jag avvecklar. :)
      Kram!

      Radera
  2. Underbara 'Mina tio' - vad snabb du var. Grön marmor - jag är förälskad! Ljuvliga bilder. Dancing on the edge tokgillar jag. Har sista avsnittet kvar och kanske jag kan lyxa till det med en kaffe i soffan idag när jag är ledig och frossa i det sista.

    SvaraRadera
  3. Vilket fint inlägg! Etch-lyktorna är fina mönstret påminner om ådringar i trä, men jag gillar nog den prickiga bäst i alla fall. De där bilderna med de grå väggarn är skitsnygga! Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Så skoj att du hakade på, Anna! Vilket fint inlägg - jag känner igen mig lite i din januari. Fint urval och snygg presenterat - jag surfar vidare med en glad känsla i magen. Fin helg!

    SvaraRadera
  5. Så fint inlägg med de tio, tack! Måste dock bara skriva att det gröna stenmönstret inte ska efterlikna grön marmor utan malakit (malachite) som är en mineral och används bl.a. som prydnadssten (vet ej om det räknas som halvädelsten). Jag fick ett litet malakitägg som liten av en släkting som arbetade i östra Afrika - tyckte mycket om det! Med vänlig hälsning majssthlm

    SvaraRadera