onsdag 18 mars 2015

Artilleriet öppnar The Kitchen och lite tankar kring "vi borde"


1 april öppnar Artilleriet, The Kitchen som ligger granne med Artilleriet på Magasinsgatan 19 i Göteborg. Här visar vi vackra hantverksmässigt tillverkade köksprodukter och unika vardagsföremål, produkter som skall leva med familjer i generationer. Vi hyllar middagen som hemmets viktigaste samlingspunkt.

Håller med - samling runt middagsbordet, kompisar!

Jag har länge funderat på konceptet "att äta med barnen" eller inte. Vi gillar att lägga tid på god mat, äta länge och sent samt att testa nya smaker. Inte alltid helt förenat med barnens prioriteringar. Så hur ställer vi oss till att barnen äter först medan mamma och pappa fortfarande står över puttrande gryta och provsmakar och saltar av? Hur ställer vi oss till att barnen får pannkakor först och föräldrarna avnjuter skaldjur några timmar senare?

Vet ni, vi ställer oss helt positiva till det. Vi gör liksom inga konstigheter av det utan har enats om att detta är bra för alla. Barnen är nöjda och då är resten av familjen också happy. Eller som jag alltid har sagt: ”är mamma nöjd, brukar alla vara glada”..

Vad vi däremot försöker hålla på är rutinen i vardagen. Vi äter tillsammans, vi äter hyfsat samma mat (ofta samma huvudingrediens och olika tillbehör) vi smakar på allt (utan tvång) och försöker ha en trevlig stund kring bordet. Tills tålamodet tryter (den yngsta visar sig ofta ha minst tålamod). Ibland är det en måltid kantad av tjat och sura miner, men ibland också en riktigt trevligt där allting inte bara handlar om att stoppa gaffeln i munnen, tugga och svälja.

Jag hör ofta många ”måsten” och ”vi borde..” kring rutiner som handlar om barn. Och mat. Allt som oftast har föräldrarna dåligt samvete för att de själv bestämt att vi borde och vi borde och måste… Men vänta nu! Dåligt samvete leder till precis ingenting positivt. Det finns inget ”vi borde”. Man bestämmer själv. Och ”vi borde” är egentligen ”jag har bestämt” och ibland menar jag att man borde frågar ”varför då?”.

Förr eller senare sitter vi där och äter skaldjur långt efter Bolibompa slutat sända. Jag är säker….och helt befriad från dåligt samvete.


3 kommentarer:

  1. Alltså.... det här dagen då jag blir överöst med kloka tankar och an skön avslappnad inställning till saker och ting, från alla håll! Först Linda Lernströms tankar om "dåligt föris-samvete" i Mama och nu detta. Älskar kloka människor som inte borde så mycket. :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den BORDE jag kanske läsa. Låter som ett MÅSTE.

      Skoja bara. Den VILL jag läsa. Hurra för fria viljan och kloka ord.

      Radera
  2. Åhh vilken härlig bild och vilka kloka tankar. Vi har nog ätit tillsammans bara för att få en stund att reflektera tillsammans över dagen och mötas. Fast jag håller med dig bort med många måsten och borde och dåliga samveten. Kraaam Pia

    SvaraRadera